środa, 14 grudnia 2011

Ray-Ban - historia.

Ray-Ban - któż z nas nie zna tej marki. Okulary ich produkcji od dwóch lat dominują w modzie zarówno streetwearowej, jak i alternatywnej. Mało kto jednak zna ich historię i pierwotne przeznaczenie, mało kto również wie, że były popularne w kilku wcześniejszych dekadach.

Pierwsze okulary marki Ray-Ban, model Aviator, powstały w odpowiedzi na problemy ówczesnego lotnictwa. Były to lata dwudzieste XX wieku. Wzrastał wtedy ruch lotniczy, a piloci z powodu blasku słońca i pokonywania coraz większych odleglości cierpieli na bóle glowy. Aby temu zapobiec, generał MacCready zwrócił się w 1929 roku do zarządu marki, o wyprodukowanie okularów chroniących oczy przed odbiciami światła na dużych wysokościach, a jednocześnie zapewniających wyraźny obraz. Firma podjęła wyzwanie, wypuszczając pierwszy model z powłoką ANTI GLARE, który trafił do sprzedaży publicznej w 1936 roku.



Rok później firma zarejestrowała znak towarowy Ray-Ban, gdyż nazwa Anti Glare była zbyt ogólna i nie wyróżniająca się na tle konkurencji. Po tym zabiegu do sprzedaży trafił kolejny model. Oprawki z tworzywa sztucznego zamieniono na metalowe, a nazwę przemianowano na ''Large Metal''. Tenże model, natychmiast stal się sławny pod nazwą Ray-Ban Aviator. Używany był przez najróżniejszych ludzi. Od pilotów i żołnierzy, poprzez kierowców az do zwykłych ludzi, mających zwykłą pracę, chcących wyglądać poprostu dobrze.
W 1952 firma wypuściła model Wayfarer. Jak inne modele, miał prostą konstrukcję i był łatwy w noszeniu. Wayfarerom było przeznaczone stać sie klasyką. Natychmiast zwróciły uwagę przemysłu filmowego i w 1961 roku weszły do hollywood, co było ważnym krokiem dla marki.

Oczywiście prócz wyżej wymienionych modeli Ray-Ban wyprodukował mnóstwo innych. Nie były one jednak tak popularne, jak Aviator i Wayfarer, o których można śmiało powiedziec, że były, są i będą swoistymi ikonami kultury masowej. W latach osiemdziesiątych odegrały ''pierwszoplanowe'' role w filmach: ''Blues Brothers'', ''Ryzykowny interes'' i ''Top Gun''. Słowem podsumowania, marce Ray-Ban, udało się osiągnąć status kultowej, i to w stosunkowo krótkim czasie, jednak zasługuje na niego w pełni. I... cóż, może teraz trzepać kasę. : )

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz